Pressmeddelande: Exakta Decision berikar Lindbak Loyalty med Artificiell Intelligens

Lindbak Retail System AB höjer träffsäkerheten i medlemserbjudanden ytterligare, genom att ingå ett samarbete med analysföretaget Exakta Decision AB. Exakta Decision erbjuder avancerade analyser och kundinsikter, baserade på artificiell intelligens och maskininlärning. Analyserna är integrerade med Lindbaks Loyalty lösning och används för datadrivna och automatiska kampanjutskick med syfte att hjälpa kedjorna att ge relevanta erbjudanden till rätt medlem i rätt tid.

Exakta Decision är en av de ledande aktörerna inom datadriven analys för exempelvis retail- och resebranschen. Genom att förädla transaktionsdata samlas insikter rörande kundernas köpbeteende. Insikten ligger till grund för marknadsavdelningens arbete framåt och används för datadrivna och automatiska kampanjutskick samt som beslutsunderlag för kedjornas strategiarbete. Resultatet förser kedjorna med en djupare insikt om medlemmars köpbeteende och vägleder marknadsavdelningarna i hur de bör bearbeta medlemmarna. Informationen blir tillgänglig direkt i Lindbaks Loyaltylösning där den används för segmentering och unik kundbearbetning av respektive medlem.

- Vi ser fram emot att fortsätta vår spännande resa tillsamman med Lindbak framöver och är mycket glada över fördjupningen i samarbetet, säger Johan Leveen, VD Exakta Decision AB. Genom att integrera systemen ytterligare kommer vi hjälpa kedjorna att lättare applicera våra analyser på ett sömlöst och automatiskt sätt.

Samarbetet mellan Lindbak och Exakta Decision initierades genom Granngårdens skifte till Lindbaks kundklubbslösning Lindbak Loyalty. Redan idag förser Lindbak handelslösning Exakta Decision med information som ligger till grund för köpbeteendeanalyser.

- Vi är mycket glada över samarbetet med Exakta Decision som ska bidra till att skapa goda köpupplevelser, säger Christina Bergqvist, VD Lindbak Retail System AB – Styrkan i lösningen är att våra kunder kan genomföra mer träffsäkra marknadsaktiviteter baserat på insikt om sina konsumenters köpbeteende, t.ex genom att erbjuda personliga utskick med mer relevanta erbjudanden eller genom förändring av produktsortiment och placeringar av produkter i butiker. Därmed medverka till ökad försäljning samt stärkt konkurrenskraft för våra kunder.

Genom samarbetet berikar Lindbak sin mångfacetterade handelslösning med branschens bästa expertis inom analys och rådgivning och erbjuder Exakta Decisions paketerade Kund- & Varukorgsinsikter som en naturlig del i Lindbak Retail Systems handelslösningar.

Vid frågor kontakta

Lindbak: Sara Ingvarsson +46 706 – 37 89 39